Æg giver dig masser af fordele – samlet i én skal

Tjek nogle af fordelene ved æg her og mød et par myter undervejs.

 

Æg har et unikt næringsindhold

 
Green_braker_grained.png

Æg er en af de eneste madvarer, der indeholder næsten alle de næringsstoffer, din krop har brug for. Lige fra protein til mineraler og vitaminer.

Æg er rigt på protein, som er en af kroppens byggesten. Det bruges bl.a. til at øge muskelmassen – og vedligeholde dit muskelvæv og dine knogler.

Rectangle 1821.png

Ægs protein er af særlig høj kvalitet. Det indeholder alle de vigtige aminosyrer, som kroppen har brug for. Og er let for kroppen at optage.

Æg har et højt indhold af vitamin D, som bidrager til at opretholde dit immunsystems funktion og til at vedligeholde dine knogler og muskler. Mangel på vitamin D kan bl.a. øge risikoen for knogleskørhed.

Rectangle 1820.png

Æg er rigt på vitamin B12, som bidrager til dit nerve- og immunsystems funktion. B12 medvirker også til dannelse af røde blodlegemer, der er med til at transportere ilt fra lungerne ud i kroppen.

Æg har også et højt indhold af bl.a. vitamin B2 som fx bidrager til at vedligeholde de røde blodlegemer, og selen som bl.a. er med til at vedligeholde hår, negle og immunsystem.

Rectangle 1822.png
 
 

Andet godt om æg

 
Blue_Bbreaker.png

Æg gør det nemt at lave hurtig og næringsrigtig mad til familien i en travl hverdag. Fx i form af en omelet, æggekage, spejlæg eller hårdkogt/blødkogt æg.

Æg må du gerne spise hver dag – dvs. 7 æg eller endda mere om ugen. Det er en myte, at æg øger risikoen for forhøjet kolesterol, hjertekarsygdomme eller diabetes.

Rectangle 1823.png

Æg mætter – og det gør kød også. Derfor gør retter med æg det lettere for dig og din familie at lave kødfrie dage.

Æg kan hjælpe dig med at bekæmpe madspild. Du kan nemlig bruge dine madrester fra aftensmaden dagen før som fyld eller topping i en omelet.

Rectangle 1817.png

Æg er perfekt til morgenmad, frokost eller din aftensmad. Og det er en fordel, da dit proteinindtag gerne skal fordeles over hele dagen.

Æg kan spises af gravide og ammende uden problemer. Det er en myte, at barnet udvikler allergi af den grund.

Rectangle 1818.png

Læs mere om ægtyper, produktion og sporbarhed på Danske Æg